Dette indlæg er gammelt og kan indeholde fejlagtig information.
Kommentaren, som du leder efter, er flyttet til en ny diskussion eller blevet slettet.

Strøm til elbiler: Hvor hurtigt kan jeg lade min bil fra E.ONs ladestandere?

Det hurtige svar er 4-6 timer for en fuld opladning, med mindre du har en Tesla.
For et mere præcist svar, kommer det an på, hvilken elbil du har, og hvor meget strøm du har tilbage på batteriet. Forskellige elbiler har forskellig kapacitet på deres batterier. Afhængig af typen af elbil vil den kunne lades op med enten 1 eller 3 faset ladning på E.ONs netværk af ladestandere.
E.ONs offentlige netværk kan levere 3 faset ladning (11 kW), men opladningstiden afhænger også af, hvad elbilen er forberedt til at kunne modtage. Hvis bilen lader på 1 fase, så modtager den 3,7 kWh.
Det vil sjældent være aktuelt, at elbilen lader op fra tom tank,. og opladningstiden vil derfor føles kortere. De fleste har en smule strøm på batteriet, når de sætter bilen til opladning.

Kommentarer

  • Hvis jeg har en Tesla S - hvor lang tid tager det så?

  • Jeg har en Tesla S - hvor hutigt kan jeg så lade op?

  • Hej Flemming

    Vores offentlige ladestandere kan give din Tesla 11 kW i timen. Hvis Teslaen har dobbeltlader funktion, kan den aftage 22 kW i timen fra vores hurtigladestandere.

    Med en CHAdeMO adapter, kan du aftage 50 kW i timen fra vores hurtigladestandere.

    Opladningstiden afhænger af batteriets størrelse, men også bilens "opladningsprofil" - altså om den løbende regulerer i styrken.

    Vores ladestandere yder altid det maksimale, men bilen kan vælge at justere ned for styrken ud fra flere faktorer - batteriets temperatur, udendørs temperatur mv.

    Bilproducenten vil kunne give dig det mest præcise svar omkring opladningstid.

    Med venlig hilsen
    E.ON Danmark Kundesupport

    Kundeservice
  • Hvor hurtigt i cirka minutter kan en Leaf blive ladet op på lynoplader-standerne. Jeres svar om kW er ikke forståelige for almindelige mennesker.

  • Hej Marianne

    Tiden, det tager at oplade en Leaf, afhænger af udendørstemperatur, batteriets temperatur og hvor meget strøm der er tilbage på batteriet når man starter opladningen. Det er derfor svært at estimere, hvor lang tid en opladning tager.

    Det vil tage imellem 30-60 minutter at oplade bilen fra 0-80%, ud fra ovenstående faktorer, samt at det på nuværende tidspunkt stadigvæk er koldt i vejret.

    De sidste 20% fra 80-100% tager længere tid, derfor regner man altid opladningstid fra 0-80%, da det er i dette spænd at bilen aftager mest strøm.

    Hvis du har brug for yderligere uddybning, er du meget velkommen til at ringe til os på tlf. 70 27 05 77 eller skrive igen.

    Bedste hilsner
    Thomas
    E.ON Kundesupport

    Kundeservice
  • Hej,

    Hvor lang tid tager det at lade en Kia Soul op på jeres ladestation ?

    Mvh Claus

  • Hej Claus

    KIA Soul kan lade på både almindelige standere og vores hurtigladestandere.

    Når du lader på en almindelig stander, lader KIA SOUL med 3,7 kWh og her vil det tage 6-7 timer at opnå en fuld opladning fra 0-100% - Har du en ladeboks derhjemme og lader om natten, så har du et fuldt opladet batteri dagen efter.

    Benytter du en hurtigladestander, kan du via DC stikket opnå 50 kWh og dermed lade din Kia Soul fra 0-80% på under 30 minutter. Nå batteriet når til 80% begynder opladningen at tage længere tid for at skåne batteriet.

    Jeg håber at ovenstående var svar på dit spørgsmål og ellers er du meget velkommen til at kontakte os på kundecenter@eon.dk

    Bedste hilsner
    Martin
    E.ON Kundesupport

    Martin
  • Her i dag lagde jeg mærke til at i3'en blev ladet ekstra hurtigt fra de offentlige "11 KW" opladere. Fra 16% til 87% på omkring 2 timer. Det virker til I i alt stilhed har aktiveret 1x32A ladning. Jeg har dog ikke set jer annoncere det noget steder, eller omtale det på jeres hjemmeside. Er laderne blevet til "22 KW" ladere for nyligt?

    Hvis det er tilfældet er det en fantastisk nyhed I fortjener en masse positiv omtale for. Og et stort skulderklap til dem der har kodet den nye styring til ladeboksene, der gør det muligt.
    Esben Møller Barnkob
  • Hej Esben

    Vi tester i øjeblikket muligheden for, at standerne kan tilpasse sig i forhold til, hvilken bil der tilsluttes. Det vil sige, at standere der normalvis har 11 kW til rådighed på hvert udtag, vil tilbyde 22 kW på det ene udtag, hvis der kun er tilsluttet én elbil. Bliver der så tilsluttet en bil mere, vil den fordele energien mellem de to biler. Muligheden for at opnå 22 kW afhænger naturligvis af, hvad bilen kan aftage. Dermed er det en funktion der er en fordel for biler med tre fasede opladninger, mens den ikke har indflydelse på opladninger biler med et faset opladning.

    Løsningen er ikke kun et spørgsmål om software, og derfor er det ikke noget vi har bredt fuldt ud endnu. Det er heller ikke sikkert, at vi vil komme til at kunne tilbyde det på alle ladestandere.

    Da det er en test vi kører i øjeblikket og det dermed kan betyde, at enkelte standere kun har funktionen i begrænsede perioder, har vi valgt ikke at lancere det som en nyhed.

    Mvh.
    Martin
  • Hej Martin,

    Mange tak for det grundige svar og tilbagemelding. Det lyder som en smart funktionalitet I har lavet, hvor strømmen kan fordeles imellem 2 ladende elbiler. Jeg håber I på sigt får mulighed for at implementere funktionaliteten på alle ladestanderne. Det vil gøre det muligt at lade en elbil helt op, på tid svarende til en middags- eller fødselsdagsaftale.

    Ift. 11 kW og 22 kW ladning, så har man med et-faset opladning stor gavn af jeres forbedring. For fx BMW i3, der også bruges af DriveNow, fordobles ladehastigheden.

    Ladestandernes officielt opgivne effekt på 11 kW (ikke kWh) kommer fra 3 faser, 230v, 16 ampere. Når effekten øges til 22 kW, sker det ved at strømstyrken stiger til 32 ampere. For et-faset i3 betyder det 7,4 kW ladeeffekt.

    Bedste hilsner
    Esben
    Esben Barnkob
  • Hej Eon
    Hvor lang tid skal jeg forvente at bruge på en fuld ladning af ZOE Intense m 41 kWh på jeres offentlige ladestationer?

    Johanna Saxe Korch
  • Hej Johanna

    En Renault Zoe vil lade med 11 kW i timen fra de "almindelige" offentlige ladestandere. På vores hurtigladestandere langs motorvejen aftager bilen 22 kW i timen, så en fuld opladning af de 41 kWh vil tage cirka 3,5-4 timer på de almindelige standere og 2 timer på hurtigladestanderne langs motorvejen.

    Det er dog sjældent at vi oplever, at man kører bilen helt tør for strøm.

    Som noget nyt kan man nu også lade med 22 kW i timen fra de ladepunkter, hvor der kun er 1 stander på adressen, og hvor begge porte er ledige. Hvis en anden bil kobles til standeren samtidigt, ændres ladehastigheden automatisk til 11 kW, som på de øvrige standere.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Jeg skal ut å fly fra Aalborg.
    Kan jeg lade når jeg er på ferien?
    Det er snakk om fra Torsdag aften til Søndag morgen
    Morten
  • Hej EON,

    Jeg har lagt mærke til at min Renault Zoe med 41 kWh batteri i gennemsnit lader med kun 7 kW på jeres 22 kW ladestandere. Er det fordi det er vinterkoldt at den lader så langsomt? Jeg bruger ofte ladestanderen på Nøjsomhedsvej, som ene opladende elbil. Ladestanderen burde i det tilfælde understøtte 22 kW, og tidligere har det virket med 1x32A til en BMW i3.

    Vil jeres ladestander automatisk tilbyde fx 3x16A eller 3x32A til en Renault Zoe fremfor 1x32A?

    I Renault app'en betegnes ladepunktet som "Accelereret".
    Esben Barnkob
  • Hej Morten

    Du skal følge skiltningen på området, når du kobler din bil til. Hvis der er tidsbegrænset parkering, kan du risikere en afgift, hvis tidsfristen overskrides.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Hej Esben

    Vores ladestandere vil altid tilbyde bilen den maksimale mængde strøm - det er bilen, der bestemmer hvor meget den aftager.

    Afhængigt af batteritemperatur og batteriniveau, kan bilen godt lade med nedsat hastighed i en perioden. Er batteriet over 80 % opladt, vil det typisk gå langsomt fra 80-100 %.
    Batteritemperaturen spiller også ind, og meget koldt vejr påvirker både rækkevidde og opladningstid.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Hej EON,
    Vi skal på en længere tur i vores nye e-golf og vil gerne bruge en af jeres ladestandere. Er der kabel med stik, der passer til vores bil på en EON stander?
    Venlig hilsen
    Karen Steffensen
    Karen steffensen
  • Hej Karen

    På alle vores hurtigladestandere langs motorvejen er kablerne fastmonteret, så der skal I ikke medbringe jeres eget.

    På vores "almindelige" standere i byerne, skal man medbringe et Type 2 til Type 2 kabel.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Ok, betyder det at man skal leje et kabel af jer? Hvordan kan jeg vide om mit eget kabel kan bruges?
     Venlig hilsen Karen
    Karen steffensen
  • Hej Karen

    Type 2 til Type 2 kablet følger med de fleste biler fra fabrikken. Hvis ikke kablet følger med, kan det lejes af os for 49,00 kr. om måneden uden binding, hvis du samtidigt bestiller et ladekort.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Hej,

    Hvad kan jeres standere levere af strøm til hhv. den nye Leaf og Ioniq EV?


    Vh.
    Anders
    Anders
  • Hej Anders

    På vores hurtigladestandere langs motorvejen kan Nissan Leaf aftage op til 50 kW i timen på CHAdeMO stikket, og Hyundai IONIQ kan aftage op til 50 kW i timen fra Combo2/CCS-stikket.

    På vores "almindelige" standere i byerne aftager begge biler 3,7 kW i timen.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Hej,

    Har I nogen planer for opgradering af jeres "almindelige" ladestandere, så de kan tilbyde mere end 3,7 kW? Clever tilbyder jo til eks. Leaf ladning med 7 kW i visse af deres ladere.

    Mvh.
    Anders
    Anders
  • Hej Anders

    Vi er ved at udvikle vores hjemmeladebokse, så de vil kunne lade den nye Nissan Leaf hurtigere end 3,7 kW i timen.
    Den nye Leaf kan lade med mere end 16A på en enkelt fase, men det kræver noget ekstraudstyr, for at vores nuværende hjemmebokse kan understøtte det.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Hej kundeservice,

    Nu har jeg prøvet igen at lade Zoe 41 kWh, som eneste el-bil, fra 1 solo-ladestander, og det tog 3,5t for 69 %. Det lader til at 22 kW lade-effekt kun findes i jeres pressemeddelelse?

    Jeg har, som skrevet tidligere 20/8-17, ladet en BMW i3 med 32A fra præcis samme ladestander.

    Bedste hilsner
    Esben
    Esben Barnkob
  • Hej Esben

    Det er altid bilen, der styrer hvor meget strøm den aftager. Bilerne styrer strømstyrken efter mange faktorer - batteriets temperatur, den udendørs temperatur, aktuelt batteriniveau etc.
    Hvis du har mulighed for det, må du gerne kontakte os når du lader næste gang. I dagtimerne kan vores tekniker ofte "se med", imens bilen er tilsluttet, og fejlsøge.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Hej E.ON,

    Nu har forsøgt mandag d. 4. juni at lade bilen, mens jeg samtidig snakkede med jeres kundeservice. Kundeservice fortalte mig, at det kun er en 11 kW lader, og jeg derfor ikke kan lade med 22 kW. Da jeg så spurgte hvilke 22 kW ladestandere i mit nærområde, jeg kan bruge i stedet, ville kundeservice undersøge og vende tilbage.

    Her en uge senere, har jeg dog ikke hørt om nogen 22 kW ladestandere. Kan I fortælle mig hvor I København man kan finde 22 kW ladestandere?
    Esben Barnkob
  • Hej Esben

    Vi beklager at du ikke har fået svar.

    Alle vores offentlige ladestandere er helt korrekt i stand til at yde 11 kW i timen.

    Dog har vi som et forsøg indstillet nogle standere til at kunne fordele strømmen, så du vil få 22 kW i timen, hvis der ikke er tilsluttet en bil på den modsatte port.

    Forsøget sker lige nu på de ladepunkter, hvor der kun står 1 ladestander. Du vil altså kunne lade med 22 kW på de enkeltstående standere, der har 2 udtag i app'en, og hvis standerens anden port ikke er optaget.

    Står der mere end 1 stander på adressen, vil du indtil videre få de 11 kW i timen.

    Med venlig hilsen
    Kundeservice
  • Hej Eon

    Hvor lang tid tager det at lade en Kia Niro Plug-In Hybrid på de offentlige standere? Jeg har netop koblet min til og der står >7,5 timer fra 15%, hvilket virker utrolig langsomt. Jeg har en enkelt gang brugt "mormor stikket" (til alm. stikkontakt) og der tog en fuld opladning 2.5 timer (også fra 15%).

    Tak
    Mads
    Mads
  • Hej Mads

    Når vores ladestander og bilen "forhandler" om strømstyrken, starter ladestanderen med at tilbyde bilen en reduceret kraft, cirka 7A. I løbet af det første minut, vil strømstyrken være oppe på de fulde 16A.

    Det tyder på, at bilen baserer den estimerede opladningstid i løbet af "forhandlingen", og derfor tror bilen at det tager så lang tid.

    Når vi løbende har kigget på Niro'ernes opladninger, har de alle ladet med fuld styrke efter cirka 1 minut.

    Opladningstiden varierer alt efter batteriets størrelse, hvor meget strøm der er tilbage, og hvor meget bilen vil aftage - men "fuld styrke" svarer i Kia Niros tilfælde til 3,7 kW i timen.

    Med venlig hilsen
    Thomas
    Kundeservice
  • Hej Kundeservice,

    Tak for jeres forklaring - som godt nok er forskellig fra den jeg fik fra jeres telefonkundeservice, der sagde ladestanderen er 11 kW.

    Efter I havde en tekniker ude at reparere ladestanderen i forrige uge, virker det som ladeeffekten er blevet justeret fra 11 kW til 22 kW. På 2,5 time fik jeg ladet fra 30 % til fuldt 41 kWh batteri.

    Ladestanderen er dog igen holdt op med at virke, og står med ladeportene åbne. Hen over de sidste 2 uger, er det omkring 10 dage den ikke har virket, så måske er 22 kW for meget effekt?

    Bedste hilsner
    Esben
    Esben Barnkob
  • Hej Esben

    Alle vores ladestandere yder 11 kW, når der lades på 3 faser. Enkeltfasede biler aftager derfor 3,7 kW.

    På de offentlige ladesteder, hvor der kun står en enkelt stander med to udtag, bliver bilerne tilbudt 22 kW, hvis ladestanderens anden port ikke er optaget. Hvis der kommer en anden elbil og kobler til, får begge biler 11 kW.

    Da vi ikke har en fast oversigt over, hvilke ladepunkter der er "opgraderet", og fordi det er et forsøg indtil videre, er det "sikre" svar at vores standere yder 11 kW.

    Vi har fået din fejlmelding per mail, og vores teknikere ser på sagen. Skal der en tekniker ud på stedet, sker det inden for 48 timer.

    Med venlig hilsen
    Thomas
    Kundeservice

Tilføj kommentar eller skriv et nyt indlæg

Dit navn og indlæg kan ses af alle.Din e-mail vises aldrig offentligt.