Dette indlæg er gammelt og kan indeholde fejlagtig information.
Kommentaren, som du leder efter, er flyttet til en ny diskussion eller blevet slettet.

Strøm til elbiler: All Inclusive og solceller, jordvarme etc.

Kan jeg købe HOME-charge All Inclusive, hvis jeg har solceller, jordvarme, elvarme og lignende?

Kundeservice Rapporter upassende indhold

Kommentarer

  • Desværre kan vi som udgangspunkt ikke tilbyde dig All Inclusive, hvis du har solceller, jordvarme, elvarme eller lignende.

    E.ON udbetaler afgifts-refusion (1,10 kr./kWh) og strøm-refusion (1,18 kr./kWh) og for at kompensere for det strømforbrug, man har derhjemme. Dette gør vi for, at kunder kan få fri opladning derhjemme til én fast pris.

    F.eks. solcelleejere betaler ikke afgift af den strøm, man producerer og bruger. I perioder vil din el derfor være afgiftsfri – og i perioder, hvor strømmen kommer fra nettet, vil den være pålagt afgift.

    Godtgørelsen af afgift for el brugt på opladning til din elbil bliver derfor vanskelig at dokumentere.

    En løsning er at etablere en ny hovedmåler ved ladestanderen, så man er sikker på at der er betalt elafgift for den el, ladeboksen har brugt.

    Du kan dog altid bestille CITY-charge her med ubegrænset strøm til E.ONs netværk af hurtigladere og ladestandere.

    Kundeservice
  • Hej Eon

    Jeg har jordvarme med refusion, og kan pt. ikke modtage jeres produkt med all inlusive.
    Er det en mulighed at jeg via min el leverandør opsiger min refusion for jordvarme hos dem, og derved kan bestille jeres produkt?

    Dvs. jeg selv kan gøre op, hvad der bedst kan svarer sig i mit tilfælde. Refusion af jordvarme, eller all inclusive.

    Carsten Hansen
  • Hej eon,

    Jeg har solceller under "den gamle ordning", hvilket betyder at jeg afregner nettoforbruget een gang årligt.

    Jeg har en separat måler på det udtag jeg oplader el-bil igennem, og mit netto elforbrug er en del højere end det jeg bruger på at oplade bilen.

    Det betyder at jeg betaler afgift af al den strøm jeg bruger til at oplade bilen med.

    Jeg har lejet en ladeboks igennem en af jeres konkurrenter, og modtager refusion på baggrund af en årlig aflæsning af forbruget på den separate elmåler een gang årligt.

    Kan jeg købe HOME-charge All Inclusive hos eon, eller er jeg nødt til at blive hos konkurrenten?

    Lars Knudsen
  • Hej Carsten

    Vores projektafdeling er i dialog med Skat, så vi håber at kunne få afklaret dit spørgsmål hurtigst muligt.

    Vi skriver til dig i dette forum, samt på den mailadresse du har angivet.

    Med venlig hilsen
    E.ON Danmark

    Kundeservice
  • Hej Lars

    Når du har solceller, er det vigtigt, at strømmen til ladeboksen klart kan adskilles fra din egenproducerede strøm, da man ellers ikke kan holde styr på refusionen.

    Det kræver et separat aftagepunkt, som dit elselskab etablerer.

    Kontakt os gerne på kundecenter@eon.dk eller tlf. 70 27 05 77, så kan vi se på din konkrete installation og forhåbentligt tilbyde dig HOME-Charge All Inclusive.

    Med venlig hilsen
    E.ON Danmark

    Kundeservice
  • hvad er problemet ved elopvarmning af boligen?

    er det ikke blot et sprøgsmål om et mindre beløb til refusion af strømmen til bilen?

    Et andet spørgsmål - har to elbiler, begge Tesla, en roadster og en S´er; mulighed for opladning af dem begge? Ikke nødvendigvis samtidig........

    Svend
  • nu fik jeg læst mig til nogle af svarene

    vedr elopvarmning - hvis regnestykket er bedre ved at betale fuld elpris for opvarmning for at kunne modtage jeres produkt, er det vel det jeg bør gøre?

    Alternativt tænker jeg I kender %´en man får rabat ved elopvarmning og derfor give et mindre beløb i refusion?

    Mht to biler - jeg kører jo kun i en af gange og er den eneste i husstanden, så de kan vel næppe tælle for to - jeg kører jo ikke mere, kørslen er blot fordelt på to biler....

    Svend
  • Hej Svend

    Refusionen sker i forhold til den faktiske strøm, der løber igennem boksen, og ikke ud fra den totale mængde. Det vil sige, at den faktiske strøm der løber igennem, skal der være betalt afgift af, før der kan søges om refusion.

    Vores All Inclusive abonnement inkluderer ét ladekort til én bil. Vi skelner ikke imellem, hvor mange der er i husstanden, eller hvor meget man kører, men udelukkende til antal biler og batteriets størrelse.
    Hvis du ønsker et ladekort til både din Tesla S og Roadster, kan du sagtens tegne et ekstra abonnement. Din månedspris vil med CITY-Charge All Inclusive være 2 x 579,00, altså 1.158,00 kr. pr. måned for ubegrænset opladning på hele vores offentlige ladenetværk.

    Med venlig hilsen
    E.ON Danmark

    Kundeservice
  • Det gi'r så ingen mening eftersom jeg kun kan køre i en bil ad gangen og ville ha' lagt alle km i den ene, om jeg kun havde en - same same:-)

    Svend
  • Hej Eon

    Jeg har nu snakket med mit forsyningsselskab og de siger at de sagtens kan "afmelde" den refusion jeg pt. får for jordvarmen. Dvs. mit forsyningsselskab leverer min strøm til normal pris. Så er der vel ikke noget i vejen for jeg bestille jeres produkt såfremt jeg gør dette?

    Det kan skat vel være ligeglade med?

    Carsten Hansen
  • Jeres H2 ladestander
    Ser står effekt på 11/22 kW. Finder den selv ud af hvad bilen kan klare? Min har dobbeltlader altså mulighed for 22; hvis jeg nu skifter bilen ud og den så kun kan klare 11, sker det så automatisk, eller skal der tekniker på til det?

    Svend
  • Hej Svend

    Der vil foreløbig ikke blive ændret i sammensætningen eller vilkår for All Inclussive. Det betyder at man, uanset om man er en bruger på to biler, fortsat ikke må benytte abonnementet til opladning af mere end en bil.

    De mobile ladebokse, som vi tilbyder kan håndtere 11 kWh. Hvis den skal kunne oplade 22 kWh, så skal der foretages en standardinstallation.

    Med venlig hilsen
    E.ON

    Martin
  • Er der nogen øvre grænse for hvor meget man kører?

    Herudover må man købe det til erhverv? Altså er beløbet moms belagt og kan man med erhverv dermed trække momsen fra?

    Hussain
  • Hej Eon

    Blot en reminder, da jeg ikke har fået besvaret mit spørgsmål endnu. Har uden held også prøvet jeres Call center.

    Som nævnt tidligere har energi selskabet oplyst at de kan stoppe den refusionen jeg modtager for jordvarmen, så er der vel ikke nogen problemer. Eller hvad?

    Carsten Hansen
  • Hej Carsten

    Vi har ikke glemt dig, men jeg skal beklage, at vi ikke har givet dig en status på din henvendelse. I forhold til dit spørgsmål, så er vi nødt til at afvente en gældende svar fra SKAT, før vi kan svar på, om det ville kunne lade sig gøre. Udfordringen er, at der i BBR f. eks, ikke er angivet om hvorvidt du modtager afgiftsnedsættelse eller ej og derfor er det et spørgsmål om, hvorvidt det at "du har mulighed for at opnå en afgiftsrefusion pga, jordvarme" er nok til, at vi ikke vil kunne tilbyde dig All Inclusive i sin nuværende form.

    Vi tager direkte kontakt til dig og opdatere vores svar herinde, når vi har modtaget et helt konkret svar fra SKAT.

    MVH.
    E.ON

    Kundeservice
  • Hej Hussein

    Ønsker man All Inclusive til erhverv, skal man skrive til vores kundecenter på kundecenter@eon.dk med kontaktoplysninger og så vender en af vore konsulenter tilbage med et tilbud.

    MVH.
    E.ON

    Kundeservice
  • Hej EON

    Jeg har solceller, men modtager refusion for det el jeg putter i bilen ved en af jeres konkurrenter.
    Til dette formål er der opsat en bimåler der registrerer forbruget til bilen.
    Kan denne løsning anvendes så jeg kan få all inklusive?

    Bo Bojsen
  • Hej Bo

    De foreløbige anvisninger, som vi har fået fra SKAT, er at vi skal sikre at det er den faktiske strøm der løber gennem ladeboksen, som der søges refusion af. Det vil sige, at en total ikke er tilstrækkelig. Da det kun er den strøm der betragtes som processtrøm der kan søges refusion for, og det er E.ON der skal søge refusionen, skal vi sikre at det grundlag vi bruger til at søge refusionen på er så korrekt som muligt. Det kan vi ikke gøre på andre måder, end ved at sikre at kunden har betalt den fulde afgift for alle de kWh der løber gennem ladeboksen.

    Vi afventer i øjeblikket svar fra Skatterådet på et bindende svar i sagen. Indtil da følger vi den foreløbige anvisning for at sikre, at vi hele tiden agerer så korrekt som muligt. Både for at sikre vores kunder og vores forretning.

    Med venlig hilsen.

    Martin
  • Hej E-on.
    Jeg er en af de heldige med solceller efter nettoordningen.

    Er der nyt omkring kombinationen af jeres all-inclusive abonnement og solceller ?

    Eller er den model der tidligere er skitseret, hvor der opsættes en ny (ekstra) måler med forsyning af strøm hvor der er betalt afgift, for tilslutning af ladeboks?

    På forhånd tak

    vh. søren

    søren koch
  • Hej e-on

    Jeg har solceller efter den 'nye ordning'. Dvs. jeg betaler for den strøm, som jeg bruger. Producerer jeg strøm, som jeg ikke selv bruger, så bliver jeg afregnet med 0,60 el. 0,80 kr pr. Kwh.
    Er der nogle udfordringer - særlige aspekter eller regler, hvis jeg får opsat en all-inclusive fra e-on ?

    Rikke Bomholt
  • Hej Søren og Rikke

    Foreløbig er løsningen fortsat, at hvis man har solceller, så kræver det, at der er opsat en ekstra hovemåler, der sikrer at den strøm der skal forsyne ladeboksen, kommer direkte fra el-nettet. For at opnå en refusion af elafgiften, må ladeboksen ikke være forsynet med egenproduceret strøm.

    Vi følger sagen og melder bredt ud, hvis der er noget der ændrer sig.

    Mvh.

    Martin
  • Hej Martin.

    Takker - har netop bestilt en ekstra hovedmåler fra Energi Fyn og en all-inclusiv løsning fra jer :-)

    Vh. Søren

    søren koch
  • Hej folkens,

    Måske står det allerede ovenfor, men så en gang til for prins Knud...

    Jeg har el-varme og reduceret elafgift (jeg sparer ca 50 øre pr kwh).  Hvis man derefter gerne vil have en abonnement fra jer som giver reduktion, hvorfor er det så ikke muligt blot at få reduktionen reduceret med de samme 50 øre?

    Jeg har en måler monteret i min tavle og jeg går ud fra, at i også måler hvad der lades fra jeres ladeboks.  Hvad er egentlig problemet her?

    ThomasHej
  • Hej Thomas

    Den refusion man får i forbindelse med All Inclusive, er en E.ON søger om og efterfølgende udbetaler til vores kunder. Derfor er det et krav fra SKAT, at det er den faktiske strøm der løber gennem boksen som der søges refusion for. Vi kan ikke søge refusion for en mængde strøm, som i forvejen er omfattet af en refusionsordning eller har en nedsat afgift. Da vi ikke kan sikre, at den faktiske strøm der kører gennem ladeboksen ikke er den samme mængde, som den du modtager en reducere afgift for, så skal man sikre, at de to ting skilles ad, før man kan opnå refusionen i forbindelse med All Inclsuive. Det vil sige, at der skal etableres en ny hovedmåler, så strømmen til ladeboksen ikke blandes sammen med strømmen til den resterende del af boligen.

    MVH
    Martin
    Martin
  • Hej Martin
    Tak for dit svar
    Jeg har også solceller☺
    Hvilken type hovedmåler skal vi montere på strømudtaget til vores el bil, så vi kan få all inclusive?

    Michael Albin Larsen
  • Hej Michael
    Vi har ikke særlige krav til typen af måler. Ladeboksen har et indbygget tælleværk, som vi kan fjernaflæse.
    Kravet fra SKAT er, at ladeboksen kobles til en særskilt måler, der har en særskilt elaftale - men der er ikke tale om en bestemt type eller model.

    Med venlig hilsen
    E.ON Danmark
    Kundeservice
  • Hej E-on;

    Kan vi være enige om, at den ekstra hovedmåler kan etableres som en "lus" på hoved måleren fra DONG, der hvor 16 Ampere kablet løber ud i Carporten, således at man kan måle/dokumentere, hvor mange Kwh der er taget fra den totale DONG hovedmåler, og leveret ud I bilens batteri?
    M.a.o., at det ikke er dokumenteret, om den Kwh som løber ud I carporten er egenproduceret, eller købt med afgifter via DONG afregningen, men blot at det forbrug som løber ud I bilens batteri er mindre end eller = med den afgiftede strøm, som er købt af DONG, altså at antal Kwh "Fra-net" er lig med eller større end forbruget af Kwh på hovemåleren, som er tilsluttet bilens ladekabel?

    Kan du også bekræfte, at den ekstra Hovedmåler:

    1: Ikke som et lovkrav skal være en fjernaflæsbar måler?
    2: Ikke skal side udendørs med fri adgang, men gerne må side indendørs I målerskabet, side om side med DONG hoved-måleren?

    Venlig hilsen, Jesper
    Jesper Jensen
  • Jeg snakkede med Radius i går, og de sagde det kostede knap 140 kr om måneden i ekstra abonnement for en ekstra måler jf. det Eon beskriver her i tråden. Så er business casen så godt som væk for mit vedkommende... :o(
    Carsten
  • Radius svarede også via mail i dag (i går ringede jeg til dem):
    "Som prisen er lige nu koster det 465 kr. årligt pr. måler med eget aftagernummer (netabonnement)
    Processen er du kontakter en aut. elektrikker der kan forberede ny eltavle, kabelføring samt indberette installationsændringerne til vores afdeling nettilslutninger. Når henvendelsen er behandlet og din elektrikker færdigmelder sit arbejder, kan han samtidig booket tid til måleropsætningen. "
    Det læser jeg som, at det koster yderligere 465 kr om året :o(
    Carsten
  • Hej Jesper

    For at kunne få HOME-Charge All Inclusive, når man har egenproduktion af el, kræver det at man får etableret en separat hovedmåler - ikke en bimåler.

    Den nye måler skal være helt adskilt fra husets øvrige elinstallation, og den skal have sin egen elaftale tilknyttet.

    En autoriseret elinstallatør vil kunne fortælle mere om selve installationen, og dit elselskab vil kunne oplyse dig priserne.

    Når den nye hovedmåler er etableret, kan du bestille HOME-Charge All Inclusive og opnå refusionen.

    Med venlig hilsen
    E.ON Danmark
    Kundeservice
  • Nu forlyder det, at man hos CLEVER godt kan have solceller og ladeboks på samme måler OG få refusion alligevel. Skal jeg virkeligt skifte til CLEVER?! ;-)
    Carsten
  • Carsten har ret; har undersøgt det med dem for nylig.Skat/Lovgivning må være den samme uanset udbyder.
    Clever tager 699,00 kr./måned, imod 579,-kr. hos e-on.Clever refundere el- prisen 4 x pr. år, imod e-on's 2 x pr. år.
    Jesper Jensen
  • Hej Carsten og Jesper

    Vi arbejder på et flat-rate produkt til kunder med solceller, som er i stil med vores nuværende All Inclusive løsning. Sammensætningen vil dog ikke være den samme, da det fortsat ikke er muligt at søge refusion for elafgift ved SKAT, hvis en del af den strøm, der løber gennem ladeboksen er egenproduceret. Vi tilbyder vores All Inclusive løsning til en stærk pris, da den er baseret på, at vi kan indhente refusion hos SKAT.

    Generelt afholder vi os fra at kommentere på andre udbyderes produkter, da vi ikke kender den bagvedlæggende sammensætning af dem. Vi kan kun forholde os til vores egen forretningsmodel, og at HOME-Charge All Inclusive i sin nuværende form ikke et produkt, som vi kan tilbyde elbilkunder med solceller, elvarme, jordvarme og lign. ordninger, hvor der enten sker en egenproduktion som indgår i den mængde strøm, der løber gennem ladeboksen eller eksisterer en aftale om nedsat elafgift.

    Med venlig hilsen
    Martin
  • Godt at høre. Hvornår og hvordan sikrer vi os, at vi bliver de første der får mere at vide?
    Jeg vil inden for 3-6 mdr etablere solceller.
    Carsten
  • Tak, Martin/e-on,Men er det ikke så simpelt, at sålænge forbruget på ladestanderens måler er lavere eller = med den strøm man har registreret som købt fra el-selskabet, så er det afgigtsbelagt strøm man har hældt på bilen?Det er jo alligevel ikke muligt at fysisk skelne mellem en egen- produceret KWH, og en købt KHW, eks. fra Dong!Vh. Jesper.
    Jesper Jensen
  • Hej Carsten og Jesper

    Jeg kan ikke oplyse, hvornår produktet er på plads, men der arbejdes aktivt på det.

    Når man søger refusionen på elafgiften, så tager man udgangspunkt i den faktiske strøm, som løber gennem ladeboksen. Det vil sige, at strøm, som er egenproduceret, og som løber gennem ladeboksen, ikke er noget som der kan søges refusion for. Vi er i dialog med SKAT for at se, hvilke muligheder der ellers kan være.

    Med venlig hilsen
    Martin
  • Hvad med:Fra solopgang til solnedgang = ingen refusionFra solnedgang til solopgang = refusion
    Det tager ikke højde for de få der har investeret i batterier... men hvor mange er det når det kommer til stykket.
    Carsten
  • Hej Carsten

    Det er ikke E.ON der definerer refusionsreglerne, så selv om det er et ganske udmærket forslag, så er vi nødt til at følge reglerne, som de er lige nu.

    Med venlig hilsen
    Martin
  • Hej Martin

    Hvordan vil du/I så forsvare at I tillader at man gerne må flytte boksen til andre adresser? Hvordan vil I sikre Jer at boksen ikke bliver brugt andet sted, hvor der så ikke er betalt fuld afgift, eller på erhvervs adresser mm. Har set flere billeder på forums mm, hvor nogen bruger Jeres boksen på gratis offentlige CEE stik ved indkøbscenter mm. - Der er der jo hellere ikke betalt fuld afgift.
    Lars
  • Hej Lars

    Vi tillader, at man tager ladeboksen med i eget sommerhus, men kun ud fra samme forudsætning om, at der heller ikke der må benyttes egenproduceret strøm. At tilslutte ladeboksen til et offentligt CEE stik er ikke tilladt.

    Mvh.
    Martin
    Martin
  • Hej EonEr der noget nyt i denne sag for os der vil have solceller?
    Carsten
  • Hej Carsten

    Der er desværre ikke nogen udvikling i sagen. Vi sørger for at melde ud via vores Facebook side, hvis det skulle ændre sig.

    Mvh.
    Martin
  • Hej Eon

    Hvad gør I for at presse på over for skat, så der kan komme en afgørelse i denne sag, som vel også omhandler os elvarme kunder? Der er snart gået 1 år!

    Er noget frustreret over ikke at kunne benytte mig af jeres HOME-charge All Inclusive og forstår ikke af denne afgørelse kan tage så lang tid. Det er jo praktisk muligt at lave den mindre refusionen til os elvarme forbrugere.

    Vi har elvarme og bruger langt over de 4000 kWh der er uden tilskud og skal derfor have en mindre refusionen. Det må være muligt, også juridisk!

    Løsningen med at etablere en ny hovedmåler, er desværre ikke muligt i vores situation.

    Med venlig hilsen
    Mads Keller
  • Hej Mads

    Vi forstår din frustration, og håber på at kunne give en mere uddybende svar på den anden side af sommeren.

    Vi har desværre ikke mulighed for at påvirke beslutningsprocessen mere end vi i forvejen gør. Vi så også rigtig gerne, at der kom en afgørelse, så vi kan agere ud fra den og kommunikere ud til de elbilister, som står i denne lidt specielle situation.

    Mvh.
    Martin
  • Hej e-on

    Jeg har et 2 fase solcelleanlæg (på faser L2 og L3) og en elbil der lader på 1 fase(fase L1) så det er ikke at der kommer solstrøm på min elbil.så bør det være muligt at få HOME-Charge All Inclusiv ?

    MVH.
    Tommy
    Tommy Nielsen
  • Hej Tommy

    Det er ikke en løsning vi kan tilbyde. Det er umiddelbart ikke muligt at splitte stikledningen op, på den måde du beskriver.
     
    Hvis man skal have en All Inclusive løsning, når man har solceller, vil det kræve en separat afregningsmåler fra netselskabet, som skal sidde før ladeboksen, og som dermed ikke blander den øvrige strøm sammen med den strøm der forsyner ladeboksen. Det er foreløbig den eneste måde,  at vi kan være sikre på, at den strøm der løber gennem ladeboksen kommer direkte fra el-nettet og ikke er egenproduceret.

    Med venlig hilsen
    Martin
  • Hvad er problemet med at strøm er egenproduceret ? det er vil kun hvis man har overskud af solstrøm at det er et problem, for før ellers siden vil den strøm som kom fra solcellerne til elbilen, jo blive købt fra nettet til husholdningen?
    Flemming
  • Hej Flemming

    Der er et krav om, at den strøm man søger refusion af elafgift for, skal være den faktiske strøm der løber gennem ladeboksen. Strømmen ses ikke som en samlet pulje, og derfor skal man sikre, at den egenproducerede strøm ikke når frem til ladeboksen, hvis man skal kunne opnå en refusion.

    Mvh.
    Martin
  • Hej e.on

    Jeg har hørt I måske snart kan tilbyde ALL-inclusive til husstand med jordvarme. Er der noget ny på vej?
    Vh
    Thomas
    Thomas
  • Hej Thomas

    Vi arbejder løbende på at udvikle og optimere vores produktportefølje, men vi kan desværre ikke kommentere på kommende produkter i forhold til, hvordan de er sammensat eller hvornår det eventuelt vil blive præsenteret.

    Vi håber, at vi inden længe vil kunne præsentere et produkt, som matcher dig bedst muligt.

    Mvh.
    Martin
  • Hej eon
    jeg har solceller på den "gamle" ordning :-) er der nyt omkring All inkl. refusion

    mvh martin
    martin d. simonsen
  • Tak til Martin og hans opfølgnings kommentar/spørgsmål til e-On.
    Har e-On et forventet outlook på, om/hvornå denne Solcelle begrænsning evt. matte bortfalde?

    Venlig hilsen, Jesper Jensen.
    Jesper Jensen
  • Hej Jesper og Martin

    Der er foreløbig ikke nogen ændring. Hvis det ændrer sig,  vil det være noget, som vi melder bredt ud via vores facebook side.

    Med venlig hilsen
    Martin
  • Jeg fatter ikke at man har 2 lade selskaber i DK, det ene mener man godt kan levere til dem med Solceller, det andet mener ikke. Hvis eon mener de ikke kan, så må det jo være ulovligt det Clever laver?
    Flemming
  • Hej Flemming

    Vi kan godt forstå, at det kan virke underligt, at et selskab kan tilbyde ordningen, når et andet ikke kan. Vi har ikke kendskab til, hvordan de øvrige selskaber har sat deres produkter sammen, og derfor kan vi ikke kommentere på dem.

    Som det er lige nu, kan E.ON ikke tilbyde et All Inclusive produkt, hvor afgiftsrefusionen er en del af det. Vi er i dialog, og har været det længe, med SKAT i forhold til udfordringen. Der er desværre ikke en endelig afgørelse endnu.

    Med venlig hilsen
    Martin
  • Hej !

    Jeg har solceller efter gammel ordning (1. årlig afregning). Jeg forstår godt, at man ikke kan give afgift refusion på 1,10 kr. pr. Kwh, når jeg ikke altid vil have har betalt afgiften, men kan man så ikke få ordningen, hvor man for hjemmeforbruget kun får de 1,18 Kr.pr. Kwh ?
    Det jeg overvejer er HOME All Inclusive plugin-hybrid ordningen.

    Hilsen Niels Knudsen
    Niels Knudsen
  • Kære alle;
    Jeg klantrer IKKE e-on for langmodigheden i denne sag men kan desværre blot konstatere, at det trækker ud i det uendelige og ulidelige, i Jante-Danmark
    Regeringen ødelagde afgiftsfritagelsen af solceller, elbiler og vindmølle parker, men vi Danskere skal fortsat være foregangs-mænd og miljøbevidste f.sv. a. CO2 etc. Min ba..!
    Jesper Jensen

Tilføj kommentar eller skriv et nyt indlæg

Dit navn og indlæg kan blive synligt for alle.
Din e-mail vises aldrig offentligt. Læs vores vilkår